Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Större lokaler – då fick osten sällskap av kött och vin

De flesta företag börjar med en dröm. Men det kan bli kämpigt när sådant som utskänkningstillstånd, bygglov, brandskydd och regler för miljö- och hälsoskydd inte fungerar. 

Anki Danielsen och Dan Palmsten tog hjälp av stadens lotsfunktion när de skulle gå från 38 till 110 kvadratmeter butiksyta. Bild: Katia Boberg

När Ålgrändens Ost skulle byta lokaler och utöka verksamheten tog de hjälp av stadens lotsfunktion, och sparade både tid och pengar.

Klockan är strax före tio på förmiddagen och Ålgrändens Ost ska snart öppna. Anki Danielsen packar upp varor och tar emot nya leveranser. Ostarna ligger i långa rader i kylarna, de flesta med en liten lapp där det står var de kommer ifrån och hur de smakar.
– Det är för att underlätta för kunderna att välja rätt, och för att de ska känna att de har lite koll när de beställer. Vi som jobbar här har ju en massa kunskap som vi vill dela med oss av, säger Anki Danielsen.
Det var 2012 som hon hittade an annons för en ostbutik på Blocket. Hon jobbade då som delikatessansvarig på en ICA-butik men drömde om att starta eget. Hon tog över den lilla verksamheten på Ålgränden och drev den i tre år. Men Ankis dröm var större än så.
– Det var många som kom in och frågade var man kunde köpa bra kött i stan och jag upplevde att det fanns en efterfrågan. I samma veva blev jag erbjuden att ta över två lokaler som låg vägg i vägg tvärsöver gatan, säger hon.
Men för att ta steget behövde hon en affärspartner. Hon började gå på krögarföreningens möten och där träffade hon föreningens ordförande Dan Palmsten och berättade om sin idé för honom.
– Jag märkte hur passionerad Anki är när det kommer till mat och dryck, så jag blev intresserad. Jag såg framför mig en mer sydländsk butik, en mötesplats där man kan ta ett glas vin och handla mat av kunnig personal, säger Dan.

Efter flytten till de nya lokalerna har Ålgrändens ost kunnat bredda sortimentet.
Bild: Katia Boberg

Han gick in som delägare och i början av året drog arbetet igång med att flytta och utöka verksamheten. Det var ungefär samtidigt som stadens näringslivsavdelning drog igång lotsfunktionen, ett stöd till entreprenörer där de kan få vägledning från flera olika förvaltningar vid ett och samma tillfälle.
Kajsa Olsson som jobbar som utvecklingsledare på Helsingborgs stads näringslivs- och destinationsavdelning fick höra om flytten och tog kontakt med Anki och Dan.
– De skulle ju flytta till lokaler som använts till annan verksamhet tidigare, och då kan det behövas bland annat bygglov. Så jag tipsade dem om lotsfunktionen och bjöd in dem till ett möte, säger hon.
På mötet insåg Anki Danielsen och Dan Palmsten att de behövde skaffa en arkitektritning över de nya lokalerna. De fick även hjälp med att se över brandskyddet. Men allra mest nytta hade de av tillståndsenheten, menar Dan.
– De har lotsat oss till 100 procent, hjälpt oss reda ut problem och pekat på saker vi inte tänkt på. Jag är imponerad av deras arbete, säger han.

Finns det något som staden skulle kunna göra bättre?
– Tyvärr var ju inte alla instanser representerade på mötet, miljöförvaltningen saknades och det var synd för vi behövde verkligen deras hjälp då, säger Dan Palmsten.
Tack vare att Ålgrändens Ost fick kontakt med myndigheterna i ett så tidigt skede, kunde flytten snabbas på och verksamheten i de nya lokalerna invigdes redan i augusti, drygt ett halvår efter att beslutet fattades. Förutom Ankis man jobbar ytterligare två anställda i butiken. Numera säljer de också lokalproducerat kött och serverar vin.
– Det är viktigt att stadens olika instanser jobbar ihop och kan fungera som en rådgivande resurs och inte bara kontrollera och granska. Som entreprenör behöver man känna att man har stöd från staden och att det finns hjälp att få, säger Dan Palmsten.

Anki Danielsen beställer ofta hem nya produkter till butiken för att ständigt utöka sitt sortiment.
Bild: Katia Boberg

Alla vinner på att företagen gör rätt

Kajsa Olsson är utvecklingsledare med inriktning på företagsklimat på Helsingborgs stads näringslivs- och destinationsavdelning. Hon jobbar med att förbättra och utveckla lotsfunktionen.
– Det här arbetssättet finns till för att det ska vara enkelt för företagare att göra rätt. På så sätt undviker de eventuella kostnader för ombyggnader eller annat som sedan måste tas bort, och besvär med att göra om saker. Det underlättar även för oss som jobbar i staden, säger hon.
Genom lotsfunktionen kan företagare få hjälp med flera olika delar av sin verksamhet. Det kan handla om olika tillstånd för att driva verksamheten: bygglov, detaljplaner, miljöpåverkan såsom buller eller lukt och brandfarliga varor som gasol som värmer upp uteserveringar. Förutom lotsgrupperna jobbar staden förebyggande med information på webben, broschyrer och informationsmöten för branscher.
– I den här verksamheten lär vi oss också hela tiden mer om vad företagarna behöver. Upptäcker vi att många har problem med samma sak kan vi ta tag i det tidigt. Alla vinner ju på att företagen gör rätt, säger Kajsa Olsson.

Vill du ha kontakt med lotsfunktionen? Mejla till naringslivsservice@helsingborg.se eller hör av dig till Kontaktcenter.

Du kan läsa mer om företagslotsning här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of helsingborg2035.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close