Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Så slipper du bli lurad i julhandeln

Nu drar julhandeln igång när som helst. Katarina Koch jobbar som konsumentrådgivare på Helsingborgs stad och hjälper dig att undvika de vanligaste fallgroparna.

Text: Katia Boberg
Bild: David Lundin

Konsumentrådgivaren Katarina Koch.

Dubbelkolla vid nätköp
Var försiktig med att handla från företag du inte känner till. Titta efter hänglåset på webbsidan som står för ”säker näthandel”.
Kontrollera på hemsidan om det finns kontaktuppgifter till företagets kundtjänst. Prova att ringa upp dem för att kontrollera att det inte är ett oseriöst företag. Svarar de inte så har de ju bevisligen ingen fungerande kundtjänst och då kommer du ha svårt att reklamera din vara. Läs även företagets leveransvillkor så att du faktiskt hinner få din vara före julafton. Leveranstider kan variera. Finns köpvillkoren angivna men du väljer att hoppa över att läsa dem så vet du ju inte vilka villkor du har accepterat.

Du har ångerrätt på alla nätköp
Ett nätköp kan du ångra inom 14 dagar och det måste inte vara något fel på varan eller tjänsten för att du ska få skicka tillbaka den. Det finns dock undantag från ångerrätten när du har köpt en vara som är specialtillverkad efter dina anvisningar eller som på ett annat sätt har fått en personlig prägel.

Fråga om det är öppet köp
Öppet köp är inte reglerat i lagen utan frivilligt för företagare och butiker att erbjuda. Se till att det står öppet köp på kvittot.
Inför jul är det många företag som erbjuder öppet köp extra länge för att locka oss att köpa julklappar, det kan erbjudas upp till flera månaders öppet köp. Tänk på att om du ska lämna tillbaka en vara så ska den inte vara använd.

Kolla upp vad som gäller för byten
Butiken bestämmer själv om det ska vara bytesrätt och hur länge. Här handlar det om att butiken erbjuder dig möjlighet att byta en vara till en annan. Se till att det står på kvittot.
Man kan alltid försöka förhandla med butiken och be dem förlänga bytesrätten, om man till exempel köper en julklapp som man vill ha möjlighet att byta efter jul.

Reklamera om det är fel på varan
Om julklappen du köpt visar sig ha ett fel har du rätt att reklamera den. Detta kan du göra i upp till tre år efter köpet, enligt Konsumentköplagen. Tänk på att spara kvittot eller ett utdrag från banken som visar att du betalat för denna vara.
Det som krävs för att kunna reklamera en vara är att varan har ett ursprungligt fel, alltså ett fel som fanns där när du köpte varan. Felet kan dock visa sig senare. Ett exempel är skor som går sönder efter två år, i det fallet kan du ha rätt att reklamera.

Var kritisk mot extra försäkringar
Ofta erbjuder säljare extra försäkringar i butiken, så kallade produktförsäkringar när du köper tekniska prylar. Många gånger kan dessa vara onödiga.
Innan du tecknar en sådan försäkring ska du kolla upp vad som redan ingår i din hemförsäkring. Var kritisk och ställ säljaren många frågor, till exempel vad är det jag får i denna försäkring som jag kanske redan har i min befintliga hemförsäkring? Här kan du spara pengar. Men visst, om du köper en väldigt dyr kamera eller något liknande i julklapp så kan det vara en idé att försäkra den separat.

Så här når du konsumentrådgivarna
Du som bor i Helsingborg, Bjuv, Klippan, Svalöv eller Örkelljunga har möjlighet att kontakta Helsingborgs stads konsumentrådgivare. Du når dem via Kontaktcenter Helsingborg på 042-10 50 00 eller kontaktcenter@helsingborg.se. Du kan också gå in på helsingborg.se/konsument och skicka din fråga via ett webbformulär.
Följ gärna konsumentvägledarna på Facebook för tips och varningar.
Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of helsingborg2035.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close