Richard vill att Helsingborg ska bli bäst på ungt entreprenörskap

Richard Gustafsson

Bild: Ateljé Lena

Nordvästra Skåne ska bli bäst i landet på ungt entreprenörskap. För att det ska bli verklighet behövs forum, mötesplatser och möjligheter. Sedan 2012 har Richard Gustafsson varit en drivande kraft i Forza of Sweden – en organisation som jobbar med att inspirera, träna och coacha unga vuxna som vill utveckla sig själva och sina idéer.

Att vara entreprenör behöver inte betyda att man driver företag. Det räcker att man är en person som ser möjligheterna istället för hindren, som drivs av passion och följer sina drömmar. Entreprenörskap är ett förhållningssätt till livet. Det menar Richard Gustafsson, som är verksamhetsledare på Forza of Sweden. Genom att fungera som en stödfunktion, inspirera ungdomar och jobba med hur de hanterar framgångar och motgångar vill Forza of Sweden bidra till att skapa en starkare entreprenöriell kultur i regionen.

– Oavsett om man vill göra karriär, starta företag eller lyckas med ett projekt så behöver man en förmåga att ta vara på de möjligheter som finns, prioritera och jobba hängivet mot ett mål, säger han.

Forza of Sweden har snart funnits i tio år och nått ut till omkring 20 000 personer. Richard Gustafsson har varit med sedan 2012, då en kompis tipsade om verksamhetsledarjobbet.

– Jag tycker det är väldigt roligt att bidra till att människor finner och når sina drömmar. Det är det roligaste jobb man kan ha, säger han.

Flera personer som fått hjälp av Forza of Sweden har gått vidare till att starta och driva framgångsrika företag. En av dem är Zoltan Demant vars träningsapp Progression hamnat på Googles topplista. Simon Hedberg var först kursdeltagare, sedan ledare och driver nu animationsbolaget Adme. Shabana Thamhaksa var med i Forza-nätverket och gick kurserna innan hon startade restaurangen Mommee´s i Helsingborg.

I dag har Forza of Sweden två grenar: Nätverket Club Forza och kursverksamheten. I Club Forza träffas varje vecka drivna personer och inspireras, bygger meningsfulla relationer och lär av varandra. Varje år blir det 36 träffar och nätverket har just nu 130 betalande medlemmar. Målet är att det ska bli 300 innan årsskiftet.

– Grundförutsättningen är att alla deltagare är medskapare och bidrar till varandras utveckling. Här är ingen passiv konsument utan det finns en gemenskap, ett driv att skapa, säger Richard Gustafsson.

Inom ramen för Forza of Sweden ryms även entreprenörskapskurser. På kurserna får unga vuxna lära sig självledarskap, men de får också konkreta kunskaper om hur företag fungerar och hur man skaffar sig ett bra kontaktnät. Forza of Sweden jobbar även med att koppla ihop unga entreprenörer med det etablerade näringslivet.

– Vi gillar upplevelsebaserat lärande och vägen från idé till verklighet ska vara kort. Om din dröm är att sälja foton får du direkt gå ut på stan och prova att sälja dina foton. Det spelar ingen roll om du lyckas eller misslyckas, det viktigaste är att prova och lära sig något, säger Richard Gustafsson.

När han kom in som verksamhetsledare i organisationen för fyra år sedan drev han organisationen tillsammans med företagaren Niclas Folkesson och vännen Staffan Taylor. Den sistnämnde har nu flyttat till Stockholm och förverkligar sin dröm om att bli internationell föreläsare. I dag är det sex personer som driver Forza of Sweden och under det senaste året har organisationens struktur förändrats i grunden.

– Vi inspireras av “Teal organizations” där kärnan är att alla drivs av ett gemensamt syfte. Vi lämnar maskerna utanför och är oss själva. Framför allt tror vi på att varje individ är kapabel att leda sig själv i strävan mot vårt syfte.

Ett exempel är värdefördelningssamtal efter avslutade projekt, där teamet får samtala kring värdeskapande och hur mycket av projektets pott de ska få i arvode.

– Det ger en direkt koppling mellan insatsen och pengarna. Var och ens insats blir tydlig, både för dem själva och för varandra. Jag tror att det här är framtidens sätt att jobba, säger Richard Gustafsson.

Hur skulle du vilja stärka unga entreprenörer i Helsingborg?

– Jag skulle vilja vara en del av ett entreprenörshus, ett stort skapandecenter där ungdomar kan träffas och inspireras av varandra. Det skulle kunna ligga på Oslopiren. Mötesplatser är väldigt viktiga för att nå stadens vision.

HÄR kan du läsa mer om Shabana Thamhaksa som startade restaurangen Mommee´s efter att ha deltagit i Forza of Swedens träffar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *