Nya projekt för visionsfonden under våren 2018!

I visionsfondens första omgång av ansökningar 2018 blev fyra projekt beviljade stöd. Ett projekt om samtalen i det offentliga rummet och demokrati, ett som vill lära barn nyttan av musik och teknik. Ett projekt som vill skapa konstupplevser i försummande platser och dessutom bjuds Helsingborgarna in till dansföreställningar med fokus på grönsaker och frukt.

Under 2018 finns två nya ansökningsomgångar. Höstens ansökningsdeadlines är 23 september och 4 november.

Ansökan och mer information finns på helsingborg.se/visionsfonden 

Fristaden, Anna Lindgren, Peter Eriksson, Anja Barte Telin
Projektet vill driva ett demokratiskt samtal och verka i olika områden i Helsingborg för att uppmuntra till möten angående demokrati. Fristaden kommer att turnera i fem olika områden under fem veckor och även befinna sig på Väla och Knutan en dag. I varje område bygger projektet upp en levande fristad, där människor kan samtala, skapa, diskutera och berätta. Programmets tema är demokrati över samtal, deltagande och möten och det kommer se liknande ut i varje område. Följ Fristaden på Facebook eller Instagram.

Grönsaksbaletten, Titti Augustsson, Conny Borg
Ett balettkompani med seniorer klädda som grönsaker och frukter kommer dansa sig genom Helsingborgs innerstad. Grönsaksbaletten vill belysa betydelsen av att Sveriges befolkning inte får i sig tillräcklig mängd frukt och grönt. Danskompaniet kommer bjuda in stadens invånare till att delta i den interaktiva dansföreställningen, och bjuda på smakprov av frukter och grönsaker. Läs mer på Grönsaksbalettens hemsida!

Konst mot reklam, Kristoffer Granath, Sarah Perfekt
Projektet vill visa samtida fotografi i Helsingborgs offentliga rum. Ett projekt som vill visa bilder som öppnar upp för tankar, fördjupning, medvetenhet, mångfald och jämlikhet på tomma reklampelare och ytor runt om i staden. Konst mot reklam erbjuder fotokonst på oväntade platser och situationer. Ifrån bilen, på söndagspromenaden eller vid en lunch på ett industriområde där medborgarna arbetar.

Brusfabriken, Fredrik Segerfalk, Joakim Motelius
Brusfabriken vill skapa workshops för barn och ungdomar som uppmuntrar till utforskandet av ljud och klangvärldar. Brusfabrikens mål är att tillhandahålla kreativa och fantasifulla aktiviteter genom att använda ljud på ett tillgängligt, roligt och utbildande sätt. Det finns möjlighet för alla, oavsett bakgrund eller förmåga, att vara med. Projektet kommer använda sig av både analog och digital utrustning. Deltagarna kommer att få möjlighet att konstruera egna ljudprojekt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *