Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Invånarens behov i fokus i kontaktcenters nya entré

En lekhörna som uppmanar till bus och lek för barnen, stora skärmar som informerar om kontaktcenters olika tjänster, samt datorer där invånaren själv eller med hjälp av en kommunvägledare kan lösa sina ärenden. Kontaktcenters nya entré fångar stadens varumärke och Helsingborg 2035.

Text och foto: Katia Boberg

Text och foto: Katia Boberg

– Vi jobbar mot målet att bli bäst i Sverige på service. Våra invånare och besökare ska uppleva att kontaktcenter är tillgängligt, trevligt och att alla får den hjälp de behöver, säger kommunvägledaren Sofia Lindberg.

När kontaktcenter öppnades så beslutade man att inte lägga för mycket kraft på att inreda entrén utan istället avvakta och se hur besökarnas behov ser ut. Efter nästan två år i drift var det läge att ta nästa steg och utforma entrén efter kundernas rörelsemönster. Med utgångspunkt i att förbättra servicen så involverades kontaktcenters medarbetare i arbetet med hur själva platsen kunde se ut. Det fanns tydliga behov. Dels behövde det skapas olika rum i rummet, för att kunna sitta ner tillsammans med kunden i olika typer av ärenden. Då många besökare har med sig barn behövde barnhörnan både lyftas fram och bli mer inbjudande. För de kunder som behöver hjälp med olika ansökningsprocesser behövdes möjlighet att sitta ner vid en dator men också en yta att hantera olika papper på.

Kontaktcenter har satsat på barnhörnan.

Kontaktcenter har satsat på barnhörnan.

Sofia Lindberg i kontaktcenters gamla entré.

Sofia Lindberg i kontaktcenters gamla entré.

Färg och form, samt en inbjudande känsla var viktigt för att entrén skulle kännas välkomnande. För att öka tydligheten och visa vad kommunen kan hjälpa till med används stora skärmar där information läggs upp kontinuerligt.  I en ”Jag vill veta”-del av lokalen finns det broschyrer som kunden kan ta med sig eller bläddra i. Sofia Lindberg är mycket nöjd med den nya utformningen av entrén.

– Det är inbjudande och speglar samtidigt stadens centrala värden och visionen. Extra kul är det att vi har lyft fram barnhörnan och gjort den trevligare. Där kan barnen leka medan föräldrarna får service, säger hon.
Vad har ni fått för reaktioner?

– Bara positiva! Många säger att det har blivit tydligare vad våra olika funktioner kan erbjuda. Jag är glad att vi kan utmana bilden av hur det kommunala utrymmet kan se ut, avslutar Sofia Lindberg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of helsingborg2035.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close