Hoppa till huvudmenyn Hoppa till innehåll

Han gör Helsingborg bättre med app

Som stationschef på bensinmacken vid Bergarondellen får Andreas Karlsson ofta höra när något inte står rätt till på vägarna. Han får felen avhjälpta genom att rapportera dem i appen Ett bättre Helsingborg.

Appen underlättar när Andreas Karlsson, stationschef på Circle K, rapporterar fel till Helsingborgs stad. Foto: David Lundin.

Andreas Karlsson är egen företagare och driver bensinmacken Circle K på Garnisonsgatan sedan fyra år tillbaka. Han stöter ofta på yrkeschaufförer och andra uppmärksamma trafikanter som beklagar sig över skador på och längs vägarna i Helsingborg.
– Det känns som att de tror att vi i kassan kan hjälpa till. Det kan vi nu genom att rapportera i appen, säger Andreas Karlsson.
Det handlar om allt från försvunna brunnslock och trasiga gatlampor, till bortblåsta cykelställ och snöproblem på vintern. Att rapportera blir ett sätt att göra något konstruktivt.
– Det är viktigt att vi inte bara går och gnäller, utan att vi alla hjälper till, säger Andreas.
Han tycker att appen Ett bättre Helsingborg är lättanvänd.
– Det går snabbt att anmäla ett fel. Det är smidigt att kunna lägga till en bild, en bild säger som bekant mer än tusen ord, säger Andreas.
Förr fick han ringa kommunen. Det kunde vara snårigt att komma fram till rätt avdelning och rätt person som kunde ta hand om ärendet.
– Jag var nästan tvungen att veta vem på kommunen jag sökte. Nu är det mycket enklare, säger Andreas.
Andreas Karlsson tar en mobilbild av det som gått sönder, beskriver felet och rapporterar var det skett.
– När jag felanmält har entreprenören varit ute snabbt och tittat. Försvunna brunnslock åtgärdas snabbt. Det tog längre tid att få ett nytt cykelskjul vid busshållplatsen. Men det verkar vara en bra prioritering, säger Andreas som också uppskattar möjligheten att få en kvittens per mejl eller telefon när felet är tillrättat.
Vi gör det tillsammans
Helsingborgs stad jobbar aktivt med att få in synpunkter och förslag på förbättringar genom bland annat invånardialoger, byalagsträffar och appen Ett bättre Helsingborg. Över 14 000 felanmälningar, synpunkter och förslag från engagerade invånare har kommit in bara i år och över 90 procent av ärendena är hanterade.
Under 2016 använder Helsingborgs stad även 5,5 miljoner kronor av stadsbyggnadsnämndens överskott från tidigare år till att genomföra 37 konkreta projekt, som kommit in som förslag från helsingborgare. Det handlar om allt från att beskära buskar, öka belysning och sätta ut fler skräpkorgar till en cykelservicestation och tydligare hänvisningsskyltar för hundägare.
– Genom att ta tillvara på våra invånares synpunkter, önskemål och förslag på förbättringar kan vi tillsammans skapa en bättre stadsmiljö, säger Martina Ekdahl, projektledare på stadsbyggnadsförvaltningen.
En välfungerande kedja
När ett ärende eller förslag kommer in från en invånare bestämmer Helsingborg kontaktcenter, stadsbyggnadsförvaltningen och stadens entreprenörer gemensamt hur ärendet ska prioriteras.
Alla aktiva ärenden går att hitta på helsingborg.se/ettbattre. Där kan du gå in och kolla vilka synpunkter som kommit in och välja att få återkoppling på en redan rapporterad synpunkt istället för att skapa ett nytt ärende.
– Ett bättre Helsingborg är en viktig plattform för dialog med invånarna som vi fortsätter att utveckla vidare, säger Björn Lahti, enhetschef för IT/GIS på stadsbyggnadsförvaltningen.
Mer information om Ett bättre Helsingborg finns på helsingborg.se/ettbattre och appen finns att ladda ner i App store, Google play och Windows phone store.
Bildtext: Appen underlättar när Andreas Karlsson, stationschef på Circle K, rapporterar fel till Helsingborgs stad.
Bildtext2: Appen Ett bättre Helsingborg finns till att ladda ned till telefoner med operativsystem från Apple, Android och Windows.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Translate

You can use Google Translate to translate the contents of helsingborg2035.se. To do that, select the language you would like to translate into in the lost below.
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Close