Ett energiknippe som hamnat helt rätt – till slut

Bild på Rebecka GlimsjöVilja och ett brinnande engagemang. Det är vad Rebecka Glimsjö utstrålar. Här möter vi en tjej, som trots eget tungt bagage från unga år, har ett fantastiskt driv och en inre kraft att hjälpa andra. Genom sitt arbete för Fontänhuset Bryggan gör hon verklig skillnad.

När Rebecka kommer med sina idéer om vad en brukare gör så vill du lyssna. För det här är en ung kvinna som vet vad hon talar om. Hon förstår vilka problem en person med psykisk ohälsa kan ha i samhället för hon har själv varit, och är, där. Som medlem i Fontänhuset Bryggan, ett internationellt klubbhus för psykisk ohälsa, har Rebecka tagit ett stort ansvar för det utvecklingsarbete som bedrivs tillsammans med socialförvaltningen. Särskilt om tillgänglighet och klarspråk.

– Om jag inte hade kommit till Bryggan hade jag aldrig fått möjlighet att jobba med detta, säger Rebecka. Jag fick aldrig slutbetyg efter gymnasiet och står utan utbildning. Skolan fungerade inte. Jag mobbades i grundskolan, passade inte in och humöret gick upp och ner. Så länge jag kan minnas har jag lidit av ångest och depression, men fick ingen hjälp. Inte förrän jag var 20 år fick jag min diagnos: Aspergers syndrom och ADHD.

Men sin diagnos på fickan flyttade Rebecka från lilla Alvesta till Helsingborg för att få leva mer anonymt i vardagen.

– Jag trivdes aldrig i Småland. Skåne var hemma. Pappa är från Bromölla, dessutom har jag följt Rögle BK sedan jag var nio år. Skåne var ett naturligt val.

Bryggan – en fristad

I Helsingborg fick Rebecka stöd genom olika personer och insatser. Sommaren 2013 blev hon introducerad för Bryggan. Som medlem måste man acceptera ”den arbetsinriktade dagen” och göra det man orkar: laga mat, renovera, sköta ekonomin eller tömma papperskorgar.

– Här finns människor i alla åldrar och med olika bakgrunder. Det gemensamma är att alla har eller har haft psykisk ohälsa. Vi fokuserar på det friska hos människan och alla uppgifter är lika mycket värda.

Psykisk ohälsa kan drabba alla

Rebecka jobbar för att få bort tabun kring psykiskt ohälsa och har bland annat föreläst om Bryggan på skolor.

– Vem som helst kan få en livskris. En stor del av alla vanliga människor kommer att drabbas, du själv eller någon i din närhet. Men det finns hjälp att få. Jag kan inte göra något åt min uppväxt, men vill använda mina erfarenheter. Om jag kan göra så att någon annan slipper gå igenom det jag har gjort så är det värt det.

Under Skåneveckan för psykisk ohälsa medverkade Rebecka på scenen gällande vård- och stödsamordning (case manager) och socialförvaltningens utvecklingsarbete.

– Tidigare hade jag aldrig ställt mig på en scen, men idag tar jag de chanser jag får. Det ökar självförtroendet när folk lyssnar på en person som mig, som inte har utbildning.

Förenkla språket

Rebeckas engagemang i den så kallade klarspråksgruppen riktar sig bland annat mot svårlästa utredningar.

– Många har svårt att läsa och förstå. Det kan vara hemlösa eller missbrukare som har en annan vokabulär. Jag tappar själv information när text är blandad med saker som inte är relevant. Jag har inte energi att läsa igenom allt.

– Lyft upp beslutet i början och ge sedan direkt en förklaring till beslutet, skriv därefter alla kriterier. Ta bort allt akademiskt och lägg vissa delar i en bilaga. Jag vill göra det enklare, utan obegripliga ord. Utredningen bör skrivas personligt. Jag vill kunna se att handläggaren verkligen har lyssnat. Det måste synas att det är enkelt att överklaga.

Mer positivt om soc

– Det står aldrig någonting positivt om socialförvaltningens arbete. För att kunna ta emot hjälp måste vi ha tillit till socialförvaltningen. Vi måste lyfta det positiva, göra myndigheterna mänskliga. Jag vill förbättra socialförvaltningens hemsida ”oppnasoc.helsigborg.se”. Den måste bli lättare att hitta på, mer intressant, roligare och mer personlig. Vi kan lägga in positiva historier om att det faktiskt har gått bra – då vill man läsa vidare.

+ för case mangement

Case management är en insats där alla personer från försäkringskassan, vården och arbetsförmedlingen samarbetar. Syftet är att förenkla kontakten med olika myndigheter och insatser för att uppnå brukarens behov och mål. Rebecka har en egen stödsamordnare, en case manager.

– Jag vill hundra olika grejor, men det är svårt för mig att ha ett vanligt arbete för när det kommer tidskrav i bilden blir jag jättestressad. I dagslägen är jag är inte redo att släppa Bryggan, det mitt andra hem.

SIP till alla

En samordnad individuell plan, SIP, ska upprättas för de personer som har behov av insatser från både socialtjänsten och vården. Rebeckas nästa projekt är en kampanj där brukare, handläggare och folk inom vården ska upplysas om rätten till SIP.

– Att lära sig ett nytt tankesätt och arbetsmetod tar tid, men det är värt att tänka långsiktigt. Jag ser fram emot den dagen då ”Sipen” är en självklarhet. Av egen erfarenhet vet jag att det kommer hjälpa många!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *